Medovina po prvykrát

05.11.2011 20:09

 

Medovina je alkohlický nápoj vyrobený  z roztoku medu a vody s pridaním kvasiniek. Medovina, alebo medové víno je nápojom, ktorý ľudstvo poznalo už v dávnej minulosti. Tohto roku som sa aj ja rozhodol vyrobiť svoju vlastnú medovinu. Podotykám, po prvý krát. Na internete, ako aj v literatúre, sa dá najsť množstvo rôznych receptov na výrobu medoviny. Ja som sa rozhodol, pre jednoduchý, asi najbeznejšie používaný recept. Začiatkom septembra som vyrobil zákvas,tým spôsobom, že asi 100 gramov medu som rozpustil v litri vody. Roztok som uviedol do varu, pričom počas varenia som zbieral penu, ktorá sa vytvárala na povrchu. Údajne je to veľmi dôležité, nakoľko pena obsahuje bielkoviny, ktoré je potrebné z roztoku odstrániť.  Asi po desiatich minútach varu som nechal roztok vychaldnúť a po vychladnutí prišli na rad kvasinky a trochu živnej soli.  Tento roztok som nechal pri izbovej teplote asi 3-4 dni, kým začal roztok kvasiť. Vtedy prišla na rad výroba samotnej medoviny. Med, /použil som repkový/ som rozrobil vo vode v presnom pomere. Pomer med -  voda, sa môže meniť v závislosti od toho či chceme mať medovinu sladšiu, alebo suchšiu. Po rozpustení medu som hrniec s roztokom dal na sporák a varil. Keď roztok začal vrieť, z hrnca sa šírila nádherne omamná vôňa medu. Po chvíli som zistil, že vôňa nebola omamná len pre mňa ale aj pre včely, ktoré ju zacitíli cez otvorené okno. Nakoľko bol teplý septembrový deň, okná na dome som mal pootvárané a v čase keď je sliedivosť včiel najväčšia, bolo len otázkou času kedy ma včely aj s mojou medovinou nájdu. Ešte šťastie že som mal na oknach sieťky, lebo v krátkej chvíli boli pred oknami stovky včiel. V budúcnosti sabudem musieť tejto chyby vyvarovať. Okná som musel pozatvárať a pokračoval som vo varení. Počas varu som odoberal penu, podobne ako pri zákvase. Asi po hodine varenia sa pena prestala tvoriť a preto som roztok nechal vychladnúť. Po vychladnutí som roztok vylial do čistého skleneného demižóna, kde som pridal aj zákvas, zvyšok zvyšok živnej soli a demižón som uzatvoril kvasnou zátkou. Po pár dňoch pri izbovej teplote začala medovina búrlivo kvasiť.

Včera bolo 8 týždňov, od kedy medovina začala kvasiť, preto prišlo na rad prvé stáčanie.Cez hadičku som spustil medovinu do čistého demižóna,pričom som dbal na to aby som nevysal aj usadeninu na dne. Medovinu som nechal na dno nového demižóna dopadať z výšky asi 30 cm, čo je potrebné k prevzdušneniu.Podarilo sa mi naplniť 25 litrový demžón, ktorý som opatril kvasnou zátkou. Medovina stále mierne kvasí. Pri stáčaní, mi nedalo neochutnať môj výtvor, pričom musím podotkúť že vôňa je úžasná, chuť na môj vkus dosť sladká, ale to by sa dokvasením malo zmierniť.

Podľa návodu by som mal nechať medovinu zhruba 8 týždňov ponechať dokvasiť pri izbovej teplote a potom stočiť druhykrát. Po druhom stočení môžem medovinu uložiť do tmavej chladnej miestnosti a čakať kým sa vyčíri, aby okrem chuti a vône mala správnu farbu. Zlá správa je to, že číriť sa môže aj pol roka. Teda tradičný vianočný nápoj asi týchto Vianoc neochutnám.

Keď sa to všetko podarí, tak by som mohol mať medovinu, ktorá sa nazýva tradičná, to znamená, že obsahuje len vodu a med. Mnohí včelári vyrábajú medoviny s rôznymi príchuťami, tým spôsobom že do roztoku pridajú napr.: chmeľ, škoricu, pomaranč, bilinky, koreniny, klinčeky, mätu a pod. 

Kým medovina dozrie, musím pouvažovať nad nejakou originálnou fľašou a etiketou. Kedže má medovina  liečivé účinky, nakoľko obsahuje okrem iného antioxidanty, takže vrele odporúčam. Samozrejme s mierou!!!!!!! Na zdravie.

 

Diskusná téma: Medovina po prvykrát

Dátum: 17.09.2013

Vložil: JL

Titulok: pomer med - voda

ak mozem poprosit, aky bol ten presny pomer med-voda?

Dátum: 20.12.2012

Vložil: peter

Titulok: Medovina po prvykrát

po roku by si mohol dať info, aké to je...
Ďakujem:
Peter
peterko@netkosice.sk

Dátum: 09.04.2013

Vložil: Stora

Titulok: Re:Medovina po prvykrát

Medovinka bola super, na môj vkus trošku prisladká, ale výborná jemná chuť. Celá fľaša zmizla v priebehu pár dní, len len že som si stihol odložiť jednu 7 decku na neskôr, aby som mohol porovnávať aj s budúcimi rokmi

Pridať nový príspevok